Salsaen kom til Danmark omkring 1975 efter at have opnået stor popularitet i blandt andet New York. Danmarks første rendyrkede salsaorkester var Salsa Na'Ma, og det kan – ligesom en række andre danske salsaorkestre – stadigvæk opleves til koncerter.

Indhold

1. Salsa i Danmark

Den første, der for alvor populariserede latinamerikanske rytmer i dansk musik, var trommeslageren John Steffensen (1912-1988). John begyndte allerede som 20-årig en karriere som professionel jazztrommeslager og spillede i en årrække sammen med blandt andre pianisten Leo Mathisen og basunisten Peter Rasmussen.

I 1953 dannede John sit eget orkester, Al Stefano and His Latin-American Orchestra, hvor han gik under tilnavnet "Al Stefano". Orkestret specialiserede sig i de latinamerikanske genrer, herunder de cubanske rytmer. Deres vel nok bedst kendte nummer er Olé Olé fra 1956, der blandt andet opnåede popularitet som kendingsmelodi til flere radioudsendelser:

Al Stefano and His Latin-American Orchestra: Olé Olé (Olé Olé, 1956)

Al Stefano and His Latin-American Orchestra. Pladecover, 1957.

Al Stefano and His Latin-American Orchestra. Pladecover, 1957.

Salsaen rammer Danmark

Salsaen ramte Danmark omkring 1975 efter at have opnået stor popularitet i blandt andet New York. Danske orkestre som Nana Banana, Buki Yamaz og Ritmo Caliente forsøgte at inddrage genren i repertoiret, men det var ikke helt nemt. Eneste udgangspunkt var at lytte til en masse salsamusik og derudfra forsøge at finde nogle "spilleregler".

Danmarks første rendyrkede salsaorkester var Salsa Na'Ma. Orkestret startede så småt i 1978 som en form for studiekreds i salsa under ledelse af percussionisten Birger "Krølle" Sulsbrück. I dette forum blev salsaens hemmeligheder stille og roligt afsløret, dels gennem analyser af plader, dels ved at flere medlemmer tog på studieture til New York og Cuba:

Salsa Na'Ma: Salsanamero (Salsa Na'Ma in Cuba, 1999)

I 1980 udgav Birger Sulsbrück sin første udgave af lærebogen Latinamerikansk Percussion: Rytmer og rytmeinstrumenter fra Cuba og Brasilien – et epokegørende værk, som fik stor betydning for uddannelsen og udviklingen af danske percussionister, og som i dag er oversat til både engelsk og tysk og distribueret over det meste af verden.

Salsaen lever endnu

Salsa Na'Ma ledes stadig af percussionisten Birger "Krølle" Sulsbrück og kan stadigvæk opleves til koncerter og festivaller over store dele af Europa. Sidstnævnte gælder også en række andre store salsaorkestre i Danmark.

Blandt disse skal nævnes Jorge Cordero & Los Gran Daneses, Little Havana, Salsa Loca, Son Danesas og Tony Moreaux & Asokere. Førstnævnte har udgivet otte albums, hvoraf flere har været nomineret til priser verden over.

Jorge Cordero & Los Gran Daneses: Se Formo La Rumba (Salsa Global, 2001)

Desværre er det svært i dag at spille med store conjunto-orkestre på landets spillesteder. Der er ikke længere økonomi til det. Mange orkestre spiller salsa i Danmark, og mange er rigtig gode, men det er altså ofte med en lille besætning – ingen stor conjunto-lyd.