Mennesker har indvandret til forskellige regioner i Grønland i over 4.000 år. De har levet i landet, så længe forholdende har været gunstige, og er udvandret eller uddøde igen, når øen er blevet for ugæstfrit et hjem. Indvandrerne er kommet fra både det nordamerikanske kontinent og de nordiske lande, og de har sat deres spor i både landskabet og det liv, der leves i dag. På samme måde er den musik, man kan finde i nutidens Grønland, resultatet af en række historiske og nutidige møder mellem mennesker og musikalske udtryk. Nogle gange er disse møder sket fysisk, andre gange igennem teknologier.

Den grønlandske musikscene har i dag den store styrke, at der er en enorm mængde fortællinger og musikalske ressourcer at arbejde med, fordi Grønland i knap 100 år har befundet sig i et mellemrum mellem tradition og modernitet, vesten og resten, indfødt og verdensborger. Musikken i Grønland bliver derfor ustandseligt brugt til at forhandle og forvandle identiteter, skabe sammenhæng mellem modsætninger og sprænge normer.

Gennem et indblik i den grønlandske musikhistorie og et virtuelt møde med den innovative og provokerende elektroniske kunstner Uyarakq, portrætterer dette forløb en grønlandsk musikscene, som kun de indviede kender. Forløbet sætter desuden fokus på, hvordan musik kan bruges til at tilrettelægge politisk forandring, iscenesætte steders identiteter og opbygge alliancer på tværs af tid og sted. Derigennem er musikken i Grønland, som andre steder, med til at ændre den måde, hvorpå vi oplever verden.

Lyt til grønlandsk musik

Læn dig tilbage, og lyt til tonerne af: Tiguap Pihia (Qilaat, 2016), A-E-Sakssak (The Eskimo's, 1966), Pivfît nutât (Sume, 1973), Sanasinnaasagut (Da Bartali Crew, 2018) og Sumut Malissavagit (Small Time Giants, 2018).

Indhold

  • Indblik. Grønlands musikhistorie.
  • Fokus. Fra trommedans til Neon Igloo.
  • Kendetegn. Musikalske kendetegn.
  • Analyser. Musikanalyser og analysevejledning.
  • Aktiviteter. Faglige opgaver og forslag til musikudøvelse.
  • Register. Opsummerende tidslinje og ordregister.
  • Referencer. Forfatterbeskrivelse og krediteringsliste.

Målgruppe

Emnet kan anvendes på gymnasialt C-, B- og A-niveau. Kapitlet 'Analyser' findes i en let version til C-niveau. Der findes en kort lærervejledning til emnet her.